CREZ ORTODOX
Cred în Sfânta Treime.
Cred într-Unul Domn Iisus Hristos Care neschimbat, din milă şi iubire pentru noi, S-a întrupat spre a ne mângâia, a ne veni în ajutor şi a ne da simţul demnităţii şi nobleţei. Care pentru noi oamenii S-a urcat vitejeşte pe cruce deoarece n-a fost numai bun, blând şi smerit cu inima ci şi mai presus de orice, curajos. Care a mers către moarte nu numai ca un miel dus la junghiere, ci şi ca un leu hotărât să înfrunte chinul. Care n-a vrut să pătimească măreţ şi solemn, ci să fie batjocorit şi ocărât şi să rabde până la capăt agonia cea mai cumplită şi mai înjositoare din câte pot fi. Pentru ca astfel să asume cel mai caracteristic dintre elementele condiţiei omeneşti: suferinţa.
Care pe cei drepţi îi iubeşte şi de cei păcătoşi se îndură, însă celor
netemători le poartă o trainică şi nedezminţită afecţiune, fie ei
încărcaţi cu grele trecute poveri. Care nu uită că a fost şi El om pe
pământ, unde Şi-a primit stigmatele şi a dobândit o silă anume faţă de
turnători, funcţionari straşnici şi birocraţie.
Cred în Duhul Sfânt, care suflă unde şi când vrea, spre scandalul şi
zăpăceala fariseilor, angeliştilor şi habotnicilor, care, ca şi Tatăl şi
Fiul, vrea altceva decât numai forme, filosofie, dovezi istorice şi
scriptoare. Căruia îi este lehamite de ţapi şi viţei sub orice chip,
pricepându-se a-i desluşi şi identifica în formele lor cele mai moderne
şi mai neaşteptate. Carele nu grăieşte pilduitor, serafic şi preţios,
Carele ne călăuzeşte modest şi sigur, după dreapta socotinţă şi nu
apreciază în mod deosebit stilul voit onctuos, mâinile cucernic
împreunate şi morala ostentativă.
Credinţa noastră, sunt convins, nu se confundă cu „înalta
spiritualitate”, nu urmăreşte o cunoaştere ocultă, o igienă mintală ori
constituirea unei prime de asigurare la Judeţul de Apoi şi este străină
de unele intransigenţe naive ca de pildă: orice ar fi, eu nu mint (pe
când monahul îmbunătăţit din Pateric minte pentru a salva, la nevoie,
viaţa unui om). Şi nu se potriveşte cu o concepţie pur organizatorică a
Bisericii – organizare juridică şi rece şi, până la urmă,
inchizitorială: frunţi încruntate şi grumaji ţepeni; după cum nici cu
hlizeala prostesc serafică ori neorânduiala şi neastâmpărul. Nu se lasă
înfrântă şi convinsă de toate silniciile, durerile, nedreptăţile şi
cruzimile lumii; crede în Dumnezeu adversativ: împotriva, în ciuda, în
pofida lor, deşi ele, vai, există cu prisosinţă.
Mărturisesc un botez spre iertarea păcatelor şi dezrobirea de sub jugul
prejudecăţilor, micimilor şi meschinăriei, spre adoptarea unor reacţii
creştineşti în iureşul vieţii de toate zilele, faptelor şi evenimentelor
ei.
Nu aştept ca Dumnezeu să ne rezolve treburile noastre lumeşti, a căror
înţeleaptă chivernisire ne revine nouă ca fiinţe înzestrate de El cu
minte raţională şi o inimă fierbinte. Nu dau treburilor acestora lumeşti
mai multă însemnătate decât se cuvine, dar nici nu le dispreţuiesc
deoarece ţin de creaţia divină. Iar viaţa, defaimându-i deşărtăciunile, o
iau în serios, pentru că într-însa şi printr-însa ni se joacă soarta de
veci.
Cred în Biserică şi în Sfintele Taine, mă aştept ca Biserica să nu se
amestece unde nu-i șade bine a interveni şi să păstreze cu sfinţenie
cele duhovniceşti spre întărirea noastră. Totodată, contradictoriu şi
paradoxal, n-o vreau nici oarbă şi nepăsătoare la păsurile
credincioşilor şi la complicaţiile existenţei.
Dau puţină importanţă filosofiei, argumentelor istorice, moralismului,
estetismului şi erudiţiei, care toate nu-s de o fiinţă cu dreapta
credinţă liberă, nemotivată, pascaliană. Nu-mi fac iluzii, i-am citit pe
existenţialişti, dar nici nu văd totul numai în negru, ştiu că lumea e
neunitară şi surprinzătoare, că totul – în bine ca şi în rău – se poate
petrece în cuprinsul ei.
Mă rog fierbinte să fiu cucerit de Domnul Hristos şi slobozit din
mrejele părelniciilor şi de frică, să mă port bine cu semenii, să mă
învrednicesc de o ţinută nimerită unuia ce poate fi oricând numit
prieten al Domnului şi să-mi fie nu numai faptele ci şi gândurile curate
şi onorabile.
Cred în minuni (ca şi eroul lui Mircea Eliade în O fotografie veche de
14 ani) şi că Iisus Hristos cu instinct de vânător, se va milui de mine,
deşi mă las atât de greu răpus de nesfârşita Lui iubire.
Aştept, mort de spaimă şi plin de nădejde, Judecata de Apoi, ştiu că nu
ştiu nimic, n-am nici o dovadă, nici un argument şi nici o îndreptăţire
şi singurul lucru pe care-l ştiu este că Domnul e Calea, Adevărul şi
Viaţa. Aflat pe Golgota în vremea răstignirii sunt sigur că nu l-aş fi
cerut Domnului să coboare de pe cruce spre a crede că e împărat. Ci,
odată cu Dostoievski, cred că măcar de-ar fi adevărul altceva decât
Hristos, eu tot voi rămâne, orice s-ar întâmpla, cu Hristos.
Muţumesc puterilor cereşti că m-am învrednicit a crede, că mi s-a fâcut această neasemuită onoare şi din tot sufletul rostesc, strigând cu lacrimi ca la Marcu 9, 24: „Cred, Doamne! Ajută necredinţei mele”.
Slavă lui DUMNEZEU pentru toate !!!
Nicolae Steinhardt - Dăruind vei dobândi
No comments:
Post a Comment